Aramejské nápisy v Omarově mešitě

06.06.2009 12:42

 

Palestinští Arabové dostali před 15 léty do správy Betlém, Nazaret nebo Nebroj, ačkoli tato města nevystavěli a přišli k hotovému. Podobně si činí nárok na Jeruzalém, jako své hlavní město, přestože správním městem jejich autonomie je Ramalah.
 
Arabskou dominantou Jeruzaléma je nepochybně Skalní dóm, neboli Omarova mešita. Ale již léta se vedou spory, zda je Omarova mešita stavbou islámskou nebo křesťanskou. V datování historických události hrají mnohdy mince. Arabské mince z prvních dvou století po vzniku islámu, z doby Umajovské dynastie 661–753, však mají křesťanské symboly.
 

Podobně je tomu také s nápisy v Omarově mešitě. Návštěvníky fascinuje nádherné písmo, ale rozborem písma Christoph Luxenberg prokázal, že nejde o arabské texty koránu, nýbrž o syrsko-aramejský jazyk. Text z roku 694 je disputací mezi Syřany a helénistickými Řeky ohledně Ježíšova božství. To dokazuje, že mešita byla původně křesťanskou stavbou, jako např. mešita Hagia Sofia v Istanbulu.

Jan z Damašku (670–753) označil Izmaelity ne jako muslimy, ale jako „umajovskou křesťanskou sektu“. Napsal, že Umajovci nebyli muslimy, ale křesťané, a umajovskou mešitu v Damašku označil za Ježíšovou mešitu, očekávající jeho druhý příchod. Omarova mešita byla původně „památkou Ježíše, syna Marie, služebníka Božího“. Z toho důvodu je muslimský nárok na Chrámovou horu a potažmo na Jeruzalém samotný jen pustou propagandou.

 

(Ludwig Schneider, 22.1.08, ko)

Zdroj: zamysleni.cz

—————

Zpět