Značí zuté boty na místě nehody jistou smrt?

10.05.2013 11:42


Smrt je oblíbeným námětem mýtů a pověr. Nejpopulárnější otázkou přitom je, zda může něco předpovědět její blížící se příchod. Enigma se rozhodla prozkoumat zvěsti, které jsou známé po celém světě a týkají se dopravních nehod. Říká se totiž, že míru neštěstí poznáme na první pohled. Pokud jsou na místě tragédie zuté boty pasažérů, zcela jistě prý nepřežijí. Zouvá jim je snad sama smrt?

Houkající sanitky se derou zaplněnou silnicí. Auta uhýbají, jak jen to jde, a záchranný vůz může nabrat na rychlosti. Už jen pár kilometrů zbývá k místu nahlášené nehody. Dvě auta do sebe čelně narazila a nikdo si zatím není jistý, jaké následky má očekávat. Když však lékaři dorazí, je to téměř jasné. U nabouraných aut, která připomínají spíše vraky, je spousta rozbitého skla a krve. Zejména jeden signál je však alarmující. Kolem vozidel se válí boty pasažérů! Pokud skutečně platí to, co se říká, tak nešťastníkům nepomůže už ani okamžitá, profesionální pomoc. Jak mohou být pouhé zuté boty při nehodě indikátorem zdravotního stavu, potažmo jasným znakem smrti?

Často pozorovaný jev
Možná je to pouhá náhoda, ale třeba i zcela logická věc. U havárií, které jsou pro posádku dopravního prostředku fatální, se údajně téměř vždy vyskytuje fenomén zutých bot. A nemusí to být jen pantofle. Mrtvému se prý vyzují například i pečlivě zašněrované tenisky, či dokonce holínky. Je to opravdu indikátor děsivého konce? Své zkušenosti s podobnými případy pro Enigmu popisuje profesionální záchranář Josef Matějec: „Opravdu se to často říká... Dokonce si pamatuji, že to bylo pravidlo u motorkářů, cyklistů, nebo chodců.“ Zatímco teorie přiklánějící se spíše k tajemnému významu tohoto jevu prosazují možnost, že zutí obuvi je signálem z vyšších sfér, jiná vysvětlení jsou prozaičtější. K takovémuto efektu prý může dojít například vlivem silného nárazu. Jak uvádí Josef Matějec: „Myslím si, že se to stává tehdy, když je náraz velkého rázu, že to toho člověka odhodí a jak letí, tak ho to zuje. To ale neplatí u motorkářů, kteří mají takové ty motorkářské boty šněrované až po kolena.“ Někdy však prý jsou i takovéto typy bot zuté.

Je na vině síla nárazu?
Rozšířený mýtus o zutých botách značících smrt má možná až příliš silné kořeny na to, aby lidé uvěřili jeho racionálnímu vysvětlení. Jenže právě to odborníci prosazují. Jak říká Josef Matějec ze záchranné služby: „Při takových nárazech působí šílené síly, a zejména, když je člověk v bezvědomí, či mrtvý. Ale myslím si, že se to může stát i lidem, kteří neumřou.“ Podle některých hypotéz je možné i to, že se svaly v okamžiku smrti smrští, což způsobí poměrně snadné vyzutí. Pan Matějec však uvádí: „O tom slyším poprvé, spíše se domnívám, že je to vlivem decelerační (brzdící) síly.“ Tajemnou pověru posiluje zejména fakt, že jsou často vyzuty i oběti, jejichž obuv byla skutečně pevně zavázána. Možná, že vysvětlení je nakonec jednoduché – síla, jež nebohého dotyčného vymrští, je zkrátka až příliš veliká. Třeba ale v celé záležitosti opravdu můžeme hledat nějaký přesah. Kdo ví, proč se z tohoto fenoménu vyvinul tolik rozšířený mýtus. Může na něm být přece jen něco pravdy?

 

Zdroj: enigma.rf-hobby.cz/

—————

Zpět


Komentáře

Datum: 27.11.2019

Vložil: Josef Jan H.

Titulek: zutá bota

Měl jsem nehodu v T 613, nejen že jsem byl zutý ale z nepochopitelných důvodů jsem se vyvlékl i z bezpečnostního pasu, pravdou je že nebyl samonavíjecí ale nebyl volný. Auto na odpis ale já přežil!

—————

Datum: 07.05.2017

Vložil: Nejmená

Titulek: zutá bota

.. je zutá protože při velkém nárazu se svaly smrští čím se bota uvolní a zuje se -_-

—————

Datum: 19.12.2016

Vložil: Martin

Titulek: zutá bota

dobrý den,,taky jsem měl zutou botu a děkuji že jsem to přežil https://www.hzscr.cz/SCRIPT/ViewImage.aspx?id=796516&docname=Stran_03.JPG

—————

Datum: 11.05.2016

Vložil: R.

Titulek: Zutá bota

Měl jsem nehodu, srazil mě jako chodce kamión, odhodil mě mimo silnici. Byl jsem při vědomí, jedna bota chyběla byla zutá, ležela kus ode mě. Dodnes nevím, jak to bylo možné, že jsem přežil, měl jsem jen větší pohmožděniny, nic zlomeného, náraz to byl hrozný, takový končí téměř vždy smrtí.

—————

Datum: 08.04.2017

Vložil: jan

Titulek: Re: Zutá bota

jedna bota -druhá šance na život

—————

Datum: 11.06.2014

Vložil: J.

Titulek: Zutá bota

Měli jsme dost hnusnou bouračku a já prolítla oknem ven a zůstala v bezvědomí několik metrů za autem - vyzutá byla jedna bota...já přežila - díky :-*

—————